That’s a lot of CHI !

About CHI, GUI and stuff.

Beste CHI 2009 Facebook app: Dries

leave a comment »

Beste applicatie vind ik Wordstock.

Het is de enige applicatie die ik conceptueel boeiend genoeg vond, buiten KUL time table, en waarschijnlijk ook had geïnstalleerd ook al volgde ik dit vak niet.

De interface is duidelijk. En het doel ook. Hoewel ik hier waarschijnlijk, de demo’s in de les, bevooroordeeld ben ten opzichte van andere gebruikers. Die het doel van de applicatie mogelijk moeten uitzoeken.

Ook de interface is aantrekkelijk en suggereert naar een stabiele applicatie waar tijd is ingestoken. (Dit is toch 1 van de criteria die mij persoonlijk beïnvloed bij het gebruiken van applicaties.)

Het grote nadeel van deze applicatie is wel dat er weinig interactie is tussen de verschillende gebruikers, buiten de rankings pagina. Op dit gebied scoren de andere applicaties, buiten KUL time table, dan weer beter.

Bij het installeren van Neverending story had ik bijvoorbeeld al een probleem dat ik een haastige gebruiker ben. De eerste keer dat je de applicatie installeert krijg je een zogenaamde tunnel pagina met 2 opties. (Ik weet niet meer welke opties.) Nadat ik 1 optie had geklikt en de andere wou proberen, bleek het niet mogelijk om terug te gaan naar deze pagina. Ook al waren beide opties ook beschikbaar op de pagina waar ik was (in een andere layout en vorm) toch had ik ze niet gezien en wekte dit enige frustratie op. 

Daarnaast ben ik geen goede auteur, better be honest dan sorry, en had ik dan ook ver van genoeg inspiratie om een volgende lijn neer te pennen.

Hello Kitty Fight club leek wel. Maar het grote nadeel hier was de inconsitentie van de gebruikersinterface. Soms stond de positieve knop, “attack” bvb, onderaan de “cirkel” van de interface, terwijl die andere keren, zoals bijvoorbeeld bij “customize”, de “save” knop bovenaan staat, dit terwijl hier de cancel knop onderaan staat. Dit vond ik heel verwarrend en ik vond ook dat de applicatie veel plaats gebruikte om weinig weer te geven, waardoor ik vaak onnodig moest scrollen.

KUL time table hoewel handig en de meeste bugs die ik ondervond zijn weggewerkt. Had ik niet het gevoel dat de interface volledig bug free werkte. Of toch werkte zoals ik het wou. Als er bijvoorbeeld 2 lessen samenvielen. Kwam de les waarover je je muis bewoog naar boven. Ik had het liever zo gehad dat ik moest klikken. Maar ik neem aan dat dit de discoverability verhoogde. Toch, in mijn mening, stoorde dit. Ook zag dit er niet duidelijk genoeg uit. Waardoor ik het overzicht over mijn rooster verloor. Alle lessen in donerblauw, of ze nu overlappen of niet. Tekst niet volledig binnen bubbles etc… Ik denk dat een andere kleur per les al veel kunnen oplossen hier.

Bij My little dog had ik dezelfde opmerking als bij hello kitty fight club. Veel plaats gebruikt om weinig te zeggen. Ook vond ik vaak de informatie niet correct geplaatst. Zo zou ik liever zien dat, als mijn hond honger had, wat ik moest doen. In plaats van alle mogelijke opties door te gaan. (Honger is nu misschien een slecht voorbeeld. Maar bijvoorbeeld health. Hoe maak ik mijn hond gezonder. Moet ik met hem spelen, of moet ik hem wassen, of moet ik hem gezonder eten geven… Ook weet ik niet hoe experience op een hond past. Misschien kan hij getraind worden zodat je hem kan laten zitten of rondrollen, of extra spelletjes met hem kan spelen. Maar hier is ook geen informatie over te vinden.

Bij deze. Bij Wordstock had ik deze problemen niet. En daardoor vindt ik dat in het algemeen de UX hier beter is. Ook is de voldoening van het gebruiken van deze applicatie het hoogste.

Written by Dries Janssens

May 26, 2009 at 3:32 pm

Posted in 1

Leave a Reply

