That’s a lot of CHI !

About CHI, GUI and stuff.

Beste CHI 2009 Facebook app (tris)

leave a comment »

Als beste applicatie kies ik de WordStock game.

Eerst en vooral vind ik het concept heel origineel. Het idee om een beurssimulatie te gebruiken als een competitie-element op Facebook, is iets waar ik zelf nooit zou opgekomen zijn. De keuze om woorden te gebruiken als aandelen, vind ik ook boeiend. Zo kan letterlijk de nieuwswaarde gebruikt worden als beurswaarde. En het is vrij leuk om te kunnen opscheppen dat je “500 aandelen van de paus gekocht hebt”…

Ten tweede vind ik het design erg geslaagd. De interface is simpel en clean. Er wordt geen overbodige informatie getoond aan de gebruiker, met als gevolg dat er meer ruimte beschikbaar is en de UI frisser lijkt. Het is duidelijk waar alles te vinden is (zeker na het renamen van de tabs Ranking – Friends).

Het enige minpunt aan de app vind ik de sliders die nogal lastig doen in Firefox. Wanneer ik details opvraag van een woord, komen de sliders steeds op de voorgrond, waardoor de info onleesbaar wordt. Maar we hebben zelf ook onze reeks compatibiliteitsproblemen gehad, dus kan ik er zeker mee sympathiseren.

Als nipte tweede in het applicatielijstje komt de Hello Kitty Fightclub. Deze steekt goed ineen qua concept, en de interface ziet er heel mooi uit. Er is echter een goede reden waarom ik deze app niet op de eerste plaats zet. Mijn Facebook-account is vrij recent, en ik beschik dus niet over een grote vriendenlijst. Dit betekent dat ik in de Fightclub maar 3-4 kitties kan zien om te bevechten, wat de fun er al snel uithaalt. Verder vind ik dit echter een heel goede applicatie.

De overige drie applicaties spreken mij persoonlijk minder aan.

De Neverending Story applicatie vind ik op zich wel origineel, en ik ben ervan overtuigd dat hier een groot publiek voor is. Alleen hoor ik hier niet bij, verhaaltjes schrijven is nooit echt een ontspanning geweest voor mij, en dit is toch de voornaamste reden waarom ik een app op Facebook zou gebruiken.

De MyDog applicatie is voor mij de zoveelste virtual pet game. Dit concept is al wat teveel uitgemolken over de jaren heen, en er zijn er ondertussen duizenden te vinden (betere, maar zeker ook slechtere). Ook hier dus is het het concept dat mij niet zo aanspreekt.

Over de KUL Timetable applicatie is mijn mening wat verdeeld. Aan de ene kant vind ik het een goed initiatief om de uurroosters van de KUL persoonlijker te maken. Aan de andere kant ben ik eerder geneigd om, als ik mijn lessen wil zien, te gaan kijken naar het uurrooster dat de school zelf uitgeeft. Facebook lijkt mij niet het juiste platform voor deze applicatie.

Als uiteindelijke conclusie wil ik nog stellen dat vooral het concept de doorslag geeft voor mij om een nieuwe applicatie te installeren. De user interface lijkt van minder belang, tenzij ik vergelijk tussen ongeveer dezelfde concepten. Moesten er bv. twee Hello Kitty Fightclubs bestaan, zou ik waarschijnlijk die gebruiken met de beste UI. Maar als er maar één bestaat, en dit concept boeit mij, dan ga ik zeker minder aandacht aan de UI besteden.

Written by tonnyvp

May 26, 2009 at 3:26 pm

Posted in 1

Leave a Reply

