That’s a lot of CHI !

About CHI, GUI and stuff.

Beste Chi 2009 Facebook app

leave a comment »

Als beste Facebook app (naast die van ons) kies ik Hello Kitty Fight Club.

De reden hiervoor is simpel. Het is de applicatie die me het meest blijft boeien om terug te komen en te blijven gebruiken/spelen. Ik heb het vooral in het begin toch vaak gespeeld. Ik ben toen gestopt omdat iedereen dood was bij mijn vrienden en ik dus niets meer kon doen. De nieuwe feature van dode personen levend te snuggelen is dus heel handig en goed.

Een probleem met deze applicatie is dat indien je geen of amper geen vrienden hebt die deze applicatie gebruiken, je ook niet of bijna niet kunt vechten en een hogere level halen. Ook levert een hogere level niet zoveel voordelen.

Ten tweede is er ook de lange laadtijd, die waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het hoge aantal tekeningen. Deze tekeningen zijn echter redelijk goed voor het design van de applicatie en zonder zou het niet aan te zien zijn. Misschien wat meer compressie bij de afbeeldingen?

Er worden ook veel notificaties verzonden, telkens als je aangevallen wordt. Aangezien er in dit spel heel vaak aangevallen wordt, kan dit soms resulteren in veel te veel notifications naar eenzelfde persoon. Enerzijds zorgen de notifications er voor dat de minder actieve gebruikers het spel vaker zouden spelen, anderzijds kan de overvloed ervan neigen naar het spammen van de gebruikers.

De uurrooster applicatie is goed gemaakt, het probleem is echter dat ik meer vertrouwd voel met het gewone KUL uurrooster. En qua vertrouwen is het ook moeilijk. Stel dat er per ongeluk eens een les niet op staat, en ik hierdoor een belangrijke/verplicte les mis? Het echte uurrooster is de officiële bron, dus als daar iets mis mee is, kun je het daar op steken.

Wordstock is blijkbaar heel populair, maar zo’n beursapplicatie met woorden is niet echt mijn ding. Misschien zou ik het wel leuk vinden als ik het blijf spelen en beter leer kennen, maar daar heb ik niet genoeg tijd voor.

My little dog lijkt goed voor hondenliefhebbers, een soort van niche spel. Maar toch zeker ook niets voor mij.

Never Ending Story is een goed gemaakte applicatie. De Fairy is een leuke additie. Indien ik het schrijven/gebruiken ervan nog leuk zou vinden, zou dit zeker de beste applicatie zijn voor mij. Het is echter gewoon mijn ding niet om regeltjes tekst te schrijven. Na een paar keer vond ik het al niet meer plezant.

Wat me opviel aan de meeste applicaties was aan vele applicaties is dat de laadtijd heel lang is. Vooral bij Wordstock is dit heel duidelijk. Nu is het zo dat Facebook zelf een nieuwe pagina altijd traag maakt. Ik denk dat dit een groot probleem vormt en dat de laadtijd verkorten de gebruikerservaring sterk kan verbeteren aangezien gebruikers niet graag wachten. Technieken zoals ajax en flash kunnen hier van hulp zijn.

Zoals anderen hebben vermeld is eigenlijk het belangrijkste aspect van het graag hebben en gebruiken van een applicatie, de aantrekkelijkheid en/of nuttigheid van het onderliggende systeem. Het design zelf speelt maar een heel kleine rekening en de chi-gerelateerde aspecten helpen wel veel voor de applicatie, maar ze geven niet de doorslag. Ik zou eerder de volgende rangschikking geven:

  1. Het nut en de aantrekkelijkheid van de applicatie (onderliggend systeem)
  2. Chi-gerelateerde (gebruiksvriendelijkheid, … )
  3. Design (ziet het er mooi uit)
Written by stijnbl

May 22, 2009 at 5:01 pm

Posted in 1

Leave a Reply

