That’s a lot of CHI !

About CHI, GUI and stuff.

Planet(ary) Conquest – Planet Wars – mijn voorstel

with one comment

Basisconcepten (termen van het spel in het Engels)

Elke speler  is de Commander van zijn of haar planeet die de Home Planet wordt genoemd en die hij/zij een eigen naam kan geven. Een Home Planet kan niet ontvreemd/geroofd worden, maar er kunnen wel Resources gestolen worden en een deel van de Industry vernield.

Een Commander kan besluiten om een Non-Space Civilization (geen ruimteschepen of kennis) in te lijven in het Galactic Federation. Dit gebeurt praktisch door een Discovery Ship (eigenlijk gewoon een invitation to add the application) te sturen naar een Facebook Friend zonder de applicatie.  Indien deze de applicatie toevoegt, is de missie succesvol. Als dank voor de overgebrachte kennis, kent de nieuwe speler automatisch een paar Exoplanets toe aan de Commander.

Een Exoplanet is een planeet die geen Home Planet is. In tegenstelling tot een Home Planet kan deze echter wel compleet overgenomen worden. Er kunnen ook wel Resources gestolen worden of een deel van de Industry vernield (keuze).

Resources zijn de basis voor aankopen. Deze wordt verworven door Industry op een constante basis. Hoe hoger het Level van de Industry (per Planet), hoe meer Resources er worden verdiend. Op een of andere manier kunnen de inkomsten van Resources ook best wat afhankelijk gemaakt worden van de activiteit van de speler, bijvoorbeeld door een maximum in te stellen per Science Level, zodat als een speler niet inlogt gedurende een hele tijd, hij niet nadien over immense voorraden Resources beschikt. Het aantal Resources dat een speler bezit is globaal en moet dus niet tussen de eigen planeten worden vervoerd. Er is echter een limiet indien er Resources worden gestolen van een vijandige planeet, namelijk de gezamenlijke capaciteit van alle terugkerende Ships. De Industry is wel specifiek per Planet.

Elke speler kan (space) Ships kopen voor de verdediging van zijn planeet en om andere planeten aan te vallen. Er zijn bijvoorbeeld Discovery Ships, Defensive Ships en Attack Ships. Deze kosten Resources.

Science is een Level-gebaseerd systeem dat het mogelijk maakt om als Civilization geavanceerder te geraken (dus niet per Planet, maar per speler en kan dus ook niet verloren worden). Hetzelfde Science Level is beschikbaar op alle Planets van de speler. Science is nodig voor nieuwe schepen te kunnen maken, om hogere Levels van Industry te verkrijgen en om nieuwe Planets te kunnen ontdekken (na bepaalde Levels wordt een nieuwe Exoplanet ontdekt).

Een nieuwe Civilization begint met zijn Home Planet en geen Exoplanets. Deze kunnen wel verkregen worden door bepaalde Science Levels te bereiken of door Discovery Ships (vanaf een bepaalde Science Level zijn deze beschikbaar). Een tweede manier is om een Exoplanet van een andere Civilization te stelen door deze Exoplanet aan te vallen en de aanwezige Ships te vernietigen.

De Home Planet van een beginnend Commander aan te vallen is amper of niet nuttig aangezien er bijna niets van geld te roven valt en er altijd wel verliezen zijn bij de aanvallende Ships.

De tijd om te reizen van Planet tot Planet variëert sterk doordat de afstanden bij het navigeren door hyperspace telkens anders zijn. In de praktijk is dit random voor Ships, behalve voor een Discovery Ship dat er zolang over doet totdat de applicatie toegevoegd is bij de nieuwe speler.

Een aanval betekent dat de Attack Points van de aanvallende Ships tegen de Defense Points van de verdedigende Ships vechten. Een Planet zelf heeft ook altijd een klein beetje verdediging, afhankelijk van de Industry en Science. Er is ook altijd een random factor aanwezig. Er wordt wel gezorgd dat een heel grote meerderheid niet compleet kan verliezen, maar wel Ships kan verliezen. Ofwel is er een totale aanval om een Exoplanet te veroveren. Er kan ook een gedeeltelijke Strike worden gelanceerd om Resources te stelen (zoveel als er maximum in de schepen kunnen en maximum 1 zoveelste van de Resources van een speler), of om Industry kapot te maken.

Opmerkingen

Dit lijkt misschien veel werk en moeilijk te implementeren, maar eigenlijk is dit denk ik niet zo moeilijk aangezien het meeste gewoon berekeningen en limieten zijn en er heel weinig tekeningen (theoretisch geen) nodig zijn.

Qua speelbaarheid is dit ook redelijk simpel denk ik. In het begin kun je je Resources (=bruikbaar geld) gebruiken om je Industry Level van je Home Planet te verbeteren (1), je Science Level te verbeteren(2) of een Ship te kopen (3). 3 keuzes is niet zo moeilijk.

Eenmaal je Science Level hoger (duurt niet zo lang misschien 10 minuten, maar je hebt dan ook al wat ervaring), kun je vrienden uitnodigen en begin je misschien al met een Exoplanet. Maar de interface van een Exoplanet is juist dezelfde als die van een Home Plane, dus dat is al gekend. En je hebt al wat Ships.

En hierna is het tijd om te verdedigen en aan te vallen en een hoger Industry en Science te krijgen om over de Galaxy te regeren …

Natuurlijk moet wel worden uitgesloten dat sommige spelers veel te sterk worden, bijvoorbeeld door een bonus te geven om sterke spelers (die krijgen dan wel een medaille of zo ter compensatie) aan te vallen.

Zo, wat vinden jullie ervan?

Advertisements

Written by stijnbl

March 3, 2009 at 4:46 pm

Posted in 1

One Response

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mijn eerste reactie is dat ik een beetje bezorgd ben dat het voor de gebruiker nogal overdonderend gaat overkomen voor een facebook-app?

    Erik Duval

    March 15, 2009 at 8:33 pm


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: