That’s a lot of CHI !

About CHI, GUI and stuff.

Facebook hello-world app, the (almost) never ending story…

leave a comment »

Het opzetten van de hello-world app is niet zo eenvoudig geweest en heeft me maar liefst 5 uren van mijn leven gekost! Nu is het eindelijk gelukt en zal hier posten hoe ik dit gedaan heb.

In de les had ik reeds een hello-world index pagina aangemaakt voor facebook, de facebook-library ZELF(zie de blog van de wiwowos) op heist gezet en mijn api-key en secret op z’n plaats gezet. Vervolgens denk ik dat ik wel 100 keer geprobeerd heb om rechtstreeks via de url van heist de app uit te proberen. Dit mislukte dus ook 100 keer, de pagina bleef gewoon laden zonder iets te laten zien.

Vandaag zag ik via twitter dat er al een aantal mensen in geslaagd waren om hun hello-world app te deployen op de heist-server. Dus ben ik er vandaag nog maar eens ingevlogen om het hele boeltje aan de praat te krijgen. Anderhalf uur van mijn leven weggegooid door herhaaldelijk hetzelfde te zitten uit te proberen (net zoals onze vriend) in de hoop dat het uiteindelijk wel een keer moest lukken (niet dus…). Ik gaf het dus op.

Toch wou ik graag een werkende hello-world app hebben. Dus had ik een account aangemaakt bij één of andere hosting website en daar alles opgezet. Ook dit werkte niet. De pagina bleef echter niet constant laden, maar de naam van de ingelogde gebruiker kwam er gewoon niet bijstaan, er kwam dus te staan : ‘Hello  ! Welcome to my first facebook app!’. Hier was ik ook niet heel blij mee, dus ging ik terug naar de facebook pagina’s om wat hulp te vinden. Uiteindelijk heb ik heel de voorbeeld-code die bij mijn facebook developer pagina stond ge-copie-paste en online gezet. De voorbeeld code deed veel meer dan enkel de naam van de gebruiker laten zien (ook vrienden laten zien) en nu kreeg ik een foutmelding!!! (Je kan niet geloven hoe blij ik was om eindelijk een fout-melding te zien…).

De foutmelding vertelde mij dat de sessie niet geldig was. Ik heb dan de foutmelding gegoogled en vond daar opmerkingen van mensen die zeiden dat hun app wel werkte via de apps.facebook.com/appname – url, maar niet via een url die rechtstreeks naar de php – pagina verwees. Echt oplossingen hiervoor werden er niet gegeven, maar ze stuurden mij wel in de goede richting! Het duurde dan nog wel even vooraleer ik door had hoe ik mijn app via die url kon aanspreken, dit had ik precies gemist in de les… Ik moest dus via de developers page van mijn app op ‘instellingen bewerken’ klikken, vervolgens op canvas en dan een url aanmaken.

Nadat ik dit uitgevoerd had, werkte het wel op die webhosting site, en OOK op de heist server! Dit is het oh zo mooie resultaat!

Written by tonyvanbeers

February 25, 2009 at 11:15 pm

Posted in 1

Leave a Reply

