That’s a lot of CHI !

About CHI, GUI and stuff.

Accounts aanmaken

leave a comment »

Facebook

Ik had eerst op Google gezocht naar “Erik Duval” en was al de correcte Facebook pagina tegengekomen. Er stond een link om te registeren voor contact op te nemen. De link kon best wel iets groter zijn en beter zichtbaar.

Bij de registratie waren er redelijk wat vragen gesteld. Het grote Facebook kan dit misschien veroorloven, maar eigenlijk is dit niet ok, mensen worden afgeschrokken. En het merendeel van de info is verplicht, wat ook niet goed is.

Zo is de gehele naam verplicht, dit is wel normaal voor een netwerk site. Dat ik een universiteitsstudent ben, de status van de school, geslacht en geboortedatum. Dit is redelijk veel informatie. Ik geef bv. niet graag mijn geboortedatum door, dus heb ik maar een valse doorgegeven. Gewoon vragen naar de leeftijd of jonger/ouder dan 13 of 18 is misschien genoeg. Opnieuw veel van dit zou best optioneel en na registratie gebeuren.

Het paswoord moet echter maar 1 keer ingevuld worden. Dit is misschien gemakkelijk, maar kan fouten veroorzaken en per conventie is het meestal 2 keer.

De Captcha was nog leesbaar, althans in mijn geval. In ieder geval beter dan gemiddeld.

Ik had eerst een aantal velden niet ingevuld. Het probleem hierbij was dat ze niet optioneel worden en bij het herladen was mijn paswoord weg. En dit tot 3 maal toe. Niet echt gebruiksvriendelijk. Misschien ook zeggen wat er allemaal fout is en niet 1 ding.

Een ander probleem was dat de confirmatie-email niet direct aankwam. (pas de volgende dag). Ik moest veel zoeken in de help en uiteindelijk was er een form om het te melden en dit was blijkbaar manueel door Facebook Team. Waarom geen email opnieuw sturen?

Dan proberen ze te vragen naar het paswoord van email adressen voor de contacten. Eigenlijk zou dit niet kunnen.

Ze wisten uit mijn email-adres dat ik van de KULeuven was. En hielden hierbij rekening bij het zoeken naar vrienden. Gemakkelijk.

Zo kon ik bijvoorbeeld zoeken naar “DUVAL” op KULeuven en gemakkelijk gevonden. Dan als vriend toegevoegd. De link was wel klein, maar dat went snel.

Er waren ook veel goede suggesties in “People You May Know”.

Netlog

Bij de initiale registratie worden minder details gevraagd dan bij Facebook. Opnieuw 1 enkele keer het paswoord geven. Weer vragen ze voor een geboortedatum. De Captcha is precies erger, niet echt leesbaar.

De Terms and Conditions zijn al aangevinkt. Dat is handig.

De naam is gevraagd bij een volgend scherm, iets better. Misschien echter na de hele registratie?

De email kwam onmiddelijk, terwijl ik tot de volgende dag moest wachten bij Facebook.

Veel vragen na registratie, maar er is een optie om verder te gaan.

Vraag voor email adressen van vrienden, zoek was misschien beter?

Registreer voor acties wordt gevraagd, dit vind ik niet zo leuk. Moet dat nu echt?

Na heel wat zoeken heb ik pas een zoek functie gevonden om Eric Duval in te typen. Gevonden, maar wel een Captcha om toe te voegen.

Del.icio.us en Twitter

Redelijk gelijkaardig. Makkelijke registratie. Wel vragen ze allebei voor je gehele naam, misschien niet echt nodig, vooral bij Delicious. Ook is het soms moeilijk om de registratie te vinden, vooral misschien bij Twitter. Ik kwam eerst terecht op de aanmeldingspagina en daar was helemaal geen registratie link, wat toch zou moeten.

WordPress

Ik had een link gekregen voor WordPress. Die heb ik gebruikt om te registeren. Eigenlijk had ik een user account moeten nemen maar ik heb toch een aparte blog gemaakt. Maar gelukkig is het toch gelukt en ben ik toegevoegd aan onze blog. Ik vind echter dat er sommige opties wel aanwezig zijn maar op de plaatsen die ik niet verwacht. Zoals de categorie van een post en dergelijke.

Written by stijnbl

February 16, 2009 at 9:20 pm

Posted in Opdracht 1

Leave a Reply

