That’s a lot of CHI !

About CHI, GUI and stuff.

De eerste opdracht

leave a comment »

Facebook

Registreren bij Facebook was heel eenvoudig, de homepage bestaat namelijk uit de eerste stap van het registratieproces. Ter verificatie diende een zinnetje getypt te worden (twee foto’s van woorden werden gegeven), hetwelk niet al te duidelijk was. Na een keer of twee te herladen, kon ik de woorden toch min of meer duidelijk lezen en succesvol ingeven. Het formulier was nuchter en duidelijk, zonder veel versiering. Om de account te activeren werd een bevestigingsmail gestuurd, dit werd duidelijk aangegeven.

Hierna werden een aantal stappen doorlopen om de account te initializeren. Deze stappen bestonden uit :

  • Vrienden toevoegen en zoeken. Er is een mogelijkheid om vrienden uit messengerprogramma’s (zoals msn) automatisch te laten toevoegen. Dit heb ik echter niet gedaan om twee redenen : je dient je messenger wachtwoord te geven (iets wat mij van nature uit nogal onveilig lijkt), en er wordt naar iedereen in je messenger-lijst een e-mail gestuurd met een uitnodiging om te registreren op Facebook, iets wat ik zelf mateloos enerverend vind. Dit weet ik echter enkel uit ervaring, op Facebook zelf wordt dit niet vermeld.
  • Persoonlijke info ingeven. Een eenvoudig formuliertje. Bij het ingeven van de opleiding, is er een mogelijkheid voor auto-aanvullen, maar enkel voor Amerikaanse scholen.
  • Lid worden van een netwerk. Dit heb ik overgeslagen omdat het mij niet relevant leek.

Hiermee was mijn account aangemaakt, geactiveerd en klaar voor gebruik. Mijn profielpagina zag er nogal wit en onoverzichtelijk uit, met veel berichten waar ik eigenlijk niets mee ben, zoals wat mijn vrienden denken over bepaalde planten… Nu moest ik alleen nog de professor toevoegen als vriend, en lid worden van de groep chikul09.

Vrienden zoeken bleek heel eenvoudig, er is een grote groene knop op de profielpagina waar in grote letters “Vrienden zoeken” staat opgeklad.  Prof. Duval stond dan ook snel in mijn vriendenlijst.

Lid worden van chikul09 bleek een ander paar mouwen. Na lang zoeken naar een of andere link of knop om groepen te zoeken, heb ik het opgegeven en gewoon een algemene search naar “chikul09” gedaan. Zo kwam ik terecht op de groepspagina, waar wel een duidelijke optie stond om lid te worden.

Uiteindelijk nog een punt van ergernis: de “menselijke verificatie”. Telkens er iets gepost wordt op een prikbord o.d. moet de gebruiker twee woordjes overtypen vanop een foto, gescheiden door een komma. Na zo’n 18-tal keer de woordjes ingeven, met en zonder komma’s, spaties en hoofdletters, heb ik geopteerd voor de andere optie : Facebook een sms laten sturen naar de gebruiker waardoor plots nooit meer woordjes ingegeven moeten worden. Dit leek mij nogal vreemd, maar het loste mijn probleem wel op.

Netlog

Registreren bij Netlog was even eenvoudig als bij Facebook, de eerste stap stond gewoon op de homepage. De vormgeving is wat speelser, met grotere knoppen en minder strakke lijnen, maar de inhoud is zowat hetzelfde. Ook hier gebeurt de accountactivering via een e-mail, wat in lettergrootte 38 werd duidelijk gemaakt. Het profiel invullen gebeurt via een standaard formuliertje, en was nogal oninteressant. Er wordt eveneens de mogelijkheid gegeven om vrienden te importeren vanuit messengerprogramma’s, waar ik opnieuw vriendelijk voor heb bedankt.

Het lijkt allemaal wat jonger en ronder te zijn dan Facebook, met grotere letters, bollere knoppen en opvallende kleurtjes. De profielpagina staat compleet vol met allerhande berichtjes en menu’s, maar lijkt toch georganiseerder dan bij Facebook (mogelijk door een consistent lettertype en -grootte).

Vrienden zoeken is hier eenvoudig: er is een apart tabblad voor vrienden waar de ene link na de andere gespamd wordt om op naam, interesse of andere eigenschappen mede-Netloggers te vinden. Ik heb nog even gezocht naar de prof tussen de leden, maar de enige Erik Duval bleek uit Londen te komen, en heb ik maar niet toegevoegd…

Twitter

Aanmelden bij Twitter was ook weer snel te vinden: op de homepage op de grote groene knop klikken. Het aantal in te vullen vakjes was veel kleiner dan bij de voorgaande sites, wat mij in eerste instantie in een vrolijker bui bracht dan de Facebook-perikelen. Onderaan de pagina stonden echter weer twee woordjes om over te typen. Wonder boven wonder werkte de verificatie hier wel, en meteen vond ik Twitter leuker dan Facebook. Een klein probleempje bij het aanmelden wel : de “full name” mag niet meer dan 20 tekens bevatten, dus mensen met een lange naam hebben pech…?

Om de prof te volgen, drukte ik op de knop “Find people”. Dit leek mij het meest logische, en bleek ook de juiste gok te zijn. Hij was dan ook snel gevonden en gevolgd. Daarna heb ik nog snel een berichtje “getwit” om eens te testen.

Delicious

Dit was een beetje anders dan de rest. Delicious kende ik niet, dus heb ik eerst even wat op de site rondgeneusd. Het registreren was eenvoudig, zoals bij alle voorgaanden was “registreren” het eerste wat de gebruiker te zien krijgt. Gegevens invullen gebeurt via een kort formuliertje, en wederom een woordje om over te typen ter verificatie. Door een typfout moest ik dit nog eens opnieuw doen, gelukkig werden alle ingevulde velden bewaard.

Er werd een optie aangeboden om een soort toolbar te installeren om snel bookmarks te kunnen maken. Dit heb ik bij wijze van experiment dan ook gedaan, en mij nog niet beklaagd. Nu kan ik, als ik iets interessant vind op een website, gewoon op een knopje duwen om te bookmarken i.p.v. telkens de link te moeten copy-pasten.

WordPress

Dit was nog het eenvoudigst van allemaal, doordat ik een uitnodigingsmail kreeg om mij te registreren (met dank aan Dries). Ook hier werd de info ingevuld in een saai wit formuliertje. Administrator-rechten werden mij toegekend, dus kon ik onze blog vinden door op de link “mijn blogs” te klikken. Ik heb een beetje door het menu gebladerd om de mogelijkheden wat te bekijken, en daarna naar onze blog gesurfd en “add new post” geselecteerd, waarvan het resultaat hier te lezen is.

Written by tonnyvp

February 16, 2009 at 4:42 pm

Posted in Opdracht 1

Leave a Reply

